Waarom meditatie allesbehalve zweverig is: 8 voordelen van mediteren

Lotte Sukel
  | 
9 juli 2021

Meditatie zweverig? Het zet je juist met beide benen op de grond! Mediteren heeft onwijs veel voordelen. Na het lezen van deze acht wetenschappelijk bewezen meditatie voordelen, gaat het bij jou ook kriebelen. Weten we zeker. 

1. Bye, bye stress 

Ons hoofd ratelt maar door. Van het afgaan van alle to-dolijstjes in je hoofd tot piekeren over een onbeantwoord whatsappje van een vriendin. Ze zou het nu toch wel gezien hebben? Zou er iets aan de hand zijn? Daar zijn we trouwens ook een pro in: denken voor anderen. We zijn áltijd druk met denken en dat kan bes stressvol zijn. Kan dat niet anders? Zeker! Mediteren is een bewezen effectieve manier om je gedachten te ordenen en je hoofd leeg te maken. Bye, bye stress

2. Minder angstgevoelens 

Voor wie het nog niet weet: stress draagt bij aan het ontwikkelen van angstgevoelens. Door het verminderen van stress ervaar je dus ook minder angst. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan met MRI-scans waarbij werd gekeken naar de hersenactiviteit tijdens meditatie. Wat het onderzoek liet zien? Terugkerende negatieve gedachten kan je uitschakelen door – je voelt ‘m al aankomen – te mediteren. Doordat je jouw gedachten beter leert beheersen, wordt je gevoel van angst verminderd. Cool, toch? 

3. Focus aan! 

Nog zo’n fijne bijkomstigheid van mediteren is focus. Daar kunnen we vast allemaal wel wat meer van gebruiken. Hoe vaak gebeurt het niet dat je naar de keuken loopt en ineens denkt ‘wat kwam ik hier eigenlijk doen’. Herkenbaar? Door geregeld te mediteren, ontwikkel je jouw concentratievermogen. Wanneer je gedachten afdwalen, breng je jouw aandacht opnieuw naar het hier en nu of naar je ademhaling. Op deze manier oefen je jouw concentratie en zal je meer focus ervaren in jouw dagelijks leven. 

4. Sweet dreams 

Lig je eindelijk in bed, kom je alsnog niet tot rust omdat je de hele dag nog even dunnetjes overdoet in je hoofd. Of misschien lig je te malen over morgen. Gebeurt ons ook weleens. Vooral als we de volgende dag een belangrijke afspraak hebben. Heel menselijk! Maar weet dat meditatie helpt om goed te kunnen slapen. Als je regelmatig mediteert, krijg je meer grip op je eindeloze gedachten en daarmee je gepieker. Vergeet ook niet dat mediteren gewoon super ontspannend is, waardoor je makkelijker in slaap valt. Ken je onze slaapmeditatie al? 

5. Versterk je immuunsysteem

Voldoende beweging en gezonde voeding zorgen voor een sterk immuunsysteem. Onderschat ook de rol van meditatie niet. Uit onderzoek blijkt dat na het beoefenen van mindfulness meditatie belangrijke soorten cellen toenemen. Deze cellen dragen bij aan het vernietigen van infecties. A meditation a day keeps the doctor away!

6. Meer zelfliefde, minder eenzaamheid 

Klinkt misschien wat onlogisch: in je uppie mediteren om je minder eenzaam te voelen. Toch werkt het! Je ontwikkelt meer zelfliefde, waardoor het best gezellig is om met jezelf op pad te gaan. Wie zegt dat alleen op het terras zitten met een ijsje niet leuk kan zijn? Door te mediteren, kom je weer in verbinding met jezelf. 

7. Positief effect op je bloeddruk

Stress is één van de oorzaken van een te hoge bloeddruk. We weten al dat meditatie stressverlagend werkt, dit heeft dus ook een positief effect op de bloeddruk. Dankzij meditatie leer je trouwens ook je emoties beter te controleren. Heb je jouw emoties onder controle? Dan zal je bloeddruk in veel gevallen ook dalen. Goed om te weten, dachten wij. 

8. Pijn verzachtend 

Meditatie gaat verder dan alleen met je ogen dicht in kleermakerszit zitten. Als jij geregeld mediteert, verander je zelfs de structuur van je hersenen. Hoe vet is dat! Meditatie stimuleert de aanmaak van grijze massa in hersengebieden die worden geassocieerd met het verwerken en uiten van emoties. Wetenschappers geloven daarom dat mensen die veel mediteren vaak beter met tegenslagen, zoals chronische pijn, kunnen omgaan. Het verhoogt ook nog eens je gelukshormoon! 

Meditatie zweverig? We think not! De voordelen zijn eindeloos en in plaats van zweverig vooral erg gezond. Kriebelt het bij jou ook?

Hieronder staat één van onze begeleide meditaties. Nu nog kijken of deze acht voordelen direct effect op jou hebben! 😉

Trouwens… Tijdens onze Morning Movement sessies komen bewegen, ademhaling én mediteren samen. Een krachtige combinatie die zorgt voor energie en balans gedurende de rest van de dag. Wil je jouw dag ook energiek beginnen? Kom dan in beweging en ervaar samen met ons de voordelen. See you there! 

Artikel uit de categorie:
Meer energie

0 Reacties op "Waarom meditatie allesbehalve zweverig is: 8 voordelen van mediteren"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2021 Energy Movement