angst-alleen-zijn

De angst om alleen te zijn overwinnen

Artikel uit de categorie:

Heb je moeite met alleen zijn? Of heeft je partner moeite met alleen zijn? Dan is dit blog voor jou.

De angst om alleen gelaten te worden is vaak sterk gerelateerd met verlatingsangst. Ook bindingsangst kan hiermee te maken hebben, want onderliggend aan bindingsangst is verlatingsangst. De angst om alleen gelaten te worden is een ‘big deal’ bij verlatingsangst, omdat het vaak gerelateerd is aan eerdere ervaringen van verlies of afwijzing. Alleen zijn herinnert je (bewust of onbewust) direct aan verlies of afwijzing. 

Verlatingsangst in je jeugd

Verlatingsangst ontstaat ​​door een gebrek aan veiligheid en stabiliteit in de jeugd, zoals bijvoorbeeld een ouder die vaak afwezig was of emotioneel onbeschikbaar was. Als je als kind niet leert hier mee om te gaan, wordt dit negatief ervaren als verlaten worden. Dit wekt een gevoel van eenzaamheid op en dat je er alleen voor staat. Het gevoel van liefde en zelfstandigheid ontbreekt dan. 

Later als volwassene wordt het lastig om een ​​gezonde, veilige hechting aan te gaan omdat je constant de angst hebt om verlaten te worden. Dit is niet altijd zichtbaar of voelbaar, maar uit zich wel in gedrag en communicatie. 

Wanneer kan de angst om alleen te zijn omhoog komen?

  • Het maken van bepaalde keuzes met je partner. Wanneer en hoelang je elkaar ziet. Je wilt het liefst zo veel mogelijk samen zijn en hebt moeite met je partner die daarin grenzen stelt. 
  • Het nemen van afscheid. Denk aan je partner die een weekendje weg gaat of een week op vakantie. Je hebt moeite om dan alleen achter te blijven en geen afleiding of contact met anderen te zoeken.
  • Wanneer je partner meer afstand wilt (fysiek of emotioneel)
  • Wanneer je het gevoel hebt dat je wordt afgewezen
  • Wanneer je partner plezier heeft zonder jou

Je ziet dat veel momenten te maken hebben met de ander. De mate van afhankelijkheid van de ander is ook erg groot bij verlatingsangst. Zodra je partner (of iemand die je lief hebt) je een gevoel geeft van afwijzing of dat je alleen gelaten wordt, komt de verlatingsangst omhoog.

Welke beweging wordt er gemaakt wanneer je in deze angst zit?

Er zijn verschillende bewegingen die je uit reactie kunt maken wanneer je in de angst terecht komt om alleen te zijn.

  • Strijd: dit is kenmerkend dat je ervoor gaat vechten om niet alleen te zijn. Je schiet bijvoorbeeld in de verdediging wanneer je partner wéér een weekendje met zijn vrienden weggaat. Je maakt verwijten dat je partner niet bij je wil zijn of je . Er is in ieder geval veel weerstand om alleen te zijn en je wilt er niet aan toegeven, dus je gaat in strijd met je omgeving. Liever vechten om samen te zijn, dan alleen achter gelaten te worden
  • Verbloemen: je doet alsof het geen probleem is om alleen te zijn, maar wanneer je eenmaal alleen bent heb je vooral afleiding nodig. Door afleiding kun je het gevoel van eenzaamheid ontlopen/ verdoven. Dit doe je door contact met anderen te zoeken, lekker op je telefoon te scrollen of jezelf helemaal te verliezen in een film of serie. Alles wat die leegte maar opvult. Zo zijn eten, porno en alcohol ook van die prima verdovers om je maar niet alleen te voelen. Hierdoor verbloem je het ‘alleen zijn’, maar in essentie… kun je nog steeds niet alleen zijn.
  • Overgave: door geen afleiding te zoeken wanneer je alleen bent kun je volledig in de leegte zakken. Je laat alle gevoelens en emoties toe die gekoppeld zijn aan het ‘alleen zijn’. Dat is complete overgave. Alleen zijn is een kunst. Je kunt dit alleen leren door je zelf te confronteren met de leegte. Wanneer je je partner of omgeving laat weten dat je moeite hebt om alleen te zijn zul je vast en zeker ondersteund worden. Ook dit is een mooie manier van overgave: open communiceren wat er in je leeft. Niet wegrennen, maar het aangaan van je angst.

De uitdaging van alleen zijn

De uitdaging van alleen zijn kan voor iedereen verschillend zijn. Voor sommige mensen is het een bron van rust en ontspanning, terwijl het voor anderen een bron is van angst en eenzaamheid is. In het laatste geval is alleen zijn een uitdaging.

Überhaupt: wat is voor jou alleen zijn? Wat doe je als je alleen bent? Hoelang laat je jezelf toe dat je alleen bent? Wat voel je of ervaar je wanneer je alleen bent? Het is mooi om eens rustig na te denken over deze antwoorden en vaker stil te staan wat er gebeurd met je als je alleen bent. Zie je dezelfde patronen terugkeren? Zit je bijvoorbeeld meer op je telefoon of vaker in de koelkast opzoek naar eten? Wat doe je allemaal om het ‘alleen zijn’ te verdragen?

Wanneer je hier op gaat letten, zul je misschien verrast worden hoeveel moeite je werkelijk hebt met alleen zijn. Heb je dan direct verlatingsangst? Nee, niet persé. Maar je hebt wel moeite met alleen zijn en wanneer je hier stappen in zet, wordt de relatie met jezelf alleen maar verstevigd. Versterkt de relatie met jezelf? Dan gaan alle andere relaties ook beter. 

verlatingsangst-overwinnen

5 tips om beter om te gaan met alleen zijn

  • Maak tijd voor jezelf. Probeer elke dag een moment voor jezelf in te plannen, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of een yoga sessie. Dit helpt om je geest te kalmeren en te ontspannen.
  • Mediteer en schrijf. Waarneem je gedachtes en gevoelens wanneer je alleen bent. Probeer ook te observeren wat voor gedrag je vertoont wanneer je alleen bent. Wordt je bewust van patronen. Je hoeft ze niet te veranderen, maar breng ze onder je aandacht en reflecteer wat er in je binnenwereld afspeelt.
  • Leer van je angst. Probeer te begrijpen waar je angst vandaan komt en hoe je hiermee kunt omgaan. Praat er over met je partner of andere geliefden. Dit kan je helpen om de angst beter te begrijpen en om te gaan met de gevoelens die hiermee gepaard gaan.
  • Spendeer eens een langere tijd met jezelf. Ga eens op solo retreat. Back to basic. Neem echt de tijd om alleen te zijn, zonder afleiding. Alleen jij. Dit zet een enorm groeiproces aan om jezelf beter te leren kennen en vertrouwen te krijgen in het alleen zijn. Mocht je hierover meer willen weten of begeleiding in willen, stuur ons gerust een berichtje.
  • Zoek professionele hulp. Als je moeite hebt om alleen te zijn en je angst niet onder controle kunt krijgen, overweeg dan professionele hulp te zoeken. Dit kan in de vorm zijn van counseling of psychotherapie.

En nu verder...

Meer weten over jouw relatiedynamiek?

Snuffel lekker verder.
Gratis

Doorbreek de dynamiek van aantrekken en afstoten

Wij, Lotte en Rory hebben lang in deze dynamiek gezeten. De lessen van deze training gaan je veel moeite besparen.

Retreat? Uit de dagelijkse sleur, 100% tijd en aandacht voor jullie relatie

Wij ontzorgen en begeleiden jullie met het relatie retreat. Midden in de bossen.
© 2024 Energy Movement