hechtingstijl

Hoe beïnvloeden onveilige hechtingsstijlen je relatie?

Artikel uit de categorie:

Een basisprincipe van iedere relatie in je leven: hechting.

Kom je vaak conflicten of uitdagingen tegen in je relatie? Dan zou het kunnen komen dat jij of je partner te maken hebben gehad met een onveilige hechting in je jeugd. Dit artikel geeft wat rake woorden wanneer je in relatie bent met een partner met één van de onveilige hechtingsstijlen. Bij iedere onveilige hechtingstijl staat er wat je zelf kunt doen als partner om een veilige basis te creëeren in jullie relatie.

In relatie met vermijdende hechting

Als je een partner hebt met een vermijdende hechting dan kan hij/ zij zich afstandelijk en onafhankelijk gedragen. Je partner heeft moeite om emotionele verbondenheid te behouden. Je partner heeft vaak ook moeite hebben om hulp te vragen of het te accepteren. Vooral als het gaat om emotionele hulp. Je partner kan zich ongemakkelijk voelen bij het delen van hun behoeften en gevoelens met anderen. 

Vaak zie je een bij een vermijdende hechting dat het gepaard gaat met bindingsangst.

Het kan moeilijk zijn om een gezonde en intieme relatie te onderhouden, omdat je partner zich makkelijk afzet tegen jou of zich afzondert. Vooral wanneer je verbinding en toenadering zoekt of wanneer het confronterend voor je partner wordt. Dan loopt je partner snel wel en vermijd de confrontatie. Dit kan leiden tot een gebrek aan vertrouwen en openheid in de relatie. Het is lastig om emoties te delen, problemen op te lossen en steun te geven of ontvangen. Zo kan er veel onbegrip ontstaan in de relatie.

Twee belangrijke waardes van een partner met een vermijdende hechting is vaak vrijheid en onafhankelijkheid. Hiermee neemt je partner veel eigen tijd en ruimte in, waardoor het kan voorkomen dat er nog weinig ruimte is voor jullie relatie.

Vermijdende hechting: wat kun je doen?

Het is vooral belangrijk om een veilige haven te zijn voor de partner met een vermijdende hechting. Zo kan je partner leren dat het veilig en vertrouwd wordt om emoties en gevoelens te uiten. Dit versterkt de emotionele regulatie en de openheid van je partner met een vermijdende hechting. Door middel van communicatie, samenwerken en het aanbieden van positieve ondersteuning kom je al een heel eind. Blijf respectvol en empathisch zodat je je partner met een vermijdende hechting steunt in hun persoonlijke groei en ontwikkeling. 

Onthoud in je achterhoofd dat een vermijdende hechtingontstaat uit een geschiedenis van inconsistente of afwijzende interacties. Het kan dus tijd kosten om dit patroon te veranderen door consistent vertrouwen en veiligheid te creëren in de relatie.

In relatie met angstige hechting

Heeft je partner een angstige hechting ontwikkeld? Dan kan het moeilijk zijn om een gezonde en gelijkwaardige relatie te onderhouden. Je partner wil mogelijk veel bij je zijn en heeft je nodig wanneer hij/ zij emotioneel instabiel is. Je partner zoek stabiliteit bij jou en gedraagt zich afhankelijk. Je partner kan zich ook snel onzeker voelen over jouw beschikbaarheid (zeker wanneer emoties hoog oplopen). Dit leidt tot een gebrek aan zelfstandigheid en een neiging om te smeken of te manipuleren om aandacht te krijgen. 

Vaak zie je een angstige hechting gepaard gaan met verlatingsangst. Het kan uitdagend zijn om je eigen tijd en ruimte te pakken in de relatie, omdat je partner graag tijd met je doorbrengt en veel toenadering bij je zoekt. Ook wil je partner veel voor je doen, je ontzorgen om jou een veilig en goed gevoel te geven (die je partner vroeger niet heeft gehad). Er ontstaat een soort overcompensatie. Dit mechanisme kan levenslang aanhouden. Eigenwaarde is vooral een dingetje bij een angstige hechting. Je partner heeft jou of de kinderen vaak op nummer één staan, op de tweede plek komt hij/ zij zelf.

Angstige hechting: wat kun je doen?

Het is essentieel om meer bewustwording te krijgen op dit thema. Je partner mag zichzelf wat vaker op nummer één zetten en daar kun jij als partner hem/ haar in ondersteunen en inspireren. Dat heeft zeker tijd nodig, maar daarin leert je partner wel steeds zelfstandiger te worden en minder (emotioneel) afhankelijk te zijn van anderen. Profesionele hulp is dan ook zeker een aanrader om meer zicht te krijgen op de onderliggende patronen. Blijf vooral begripvol en empathisch voor je partner met een angstige hechting. Zo kun je hun persoonlijke groei en ontwikkeling stimuleren. 

hechting-relatie

In relatie met gedesorganiseerde hechting

Heeft je partner een gedesorganiseerde hechting ontwikkeld? Dan kunnen veel relatieproblemen en conflicten gevolg zijn van angstaanjagende of traumatische gebeurtenissen die je partner heeft meegemaakt. Je partner kan makkelijk verward zijn over jouw (re)acties  en niet weten hoe ze zich moeten gedragen. Dit kan leiden tot heftige emotie-uitbarstingen en onvoorspelbare handelingen. 

De uitdaging met een gedesorganiseerde hechting is de stabiliteit en rust te bewaren in de relatie. Er kan veel onbegrip in gevoelens en communicatie ontstaan. Je partner geeft makkelijk wisselende signalen af; ook wel bekend als een dynamiek van aantrekken en afstoten. Je partner kan dit ook aan jou verwijten. Wanneer jij wisselende signalen afgeeft, zorgt dat voor extra verwarring en wantrouwen in de relatie.

Gedesorganiseerde hechting: wat kun je doen?

Vooral bij deze hechtingsstijl is het belangrijk om voor je partner professionele hulp te zoeken. Dit moet natuurlijk niet geforceerd worden, maar geen tijd of aandacht aan de trauma’s van je partner tekenen de rest van haar/ zijn leven. De juiste hulp verricht wonderen in de relatie met haar/ hemzelf en alle relaties die je partner heeft.

Verder is het belangrijk om vooral ook je eigen emoties te beheersen en een veilige haven te zijn voor je partner. Het kan helpen om in gesprek te gaan met je partner en afspraken te maken over communicatie. Zelf kun je ook met andere mensen in gesprek gaan om (mentale) support te ontvangen.

relatie-hechting

5 tips om je partner met een onveilige hechting te ondersteunen:

  1. Empathie en begrip tonen: Het is belangrijk om begrip te hebben voor de geschiedenis van de persoon en de redenen waarom ze een gedesorganiseerde hechting hebben ontwikkeld. Empathie tonen kan helpen hen zich veiliger en begrepen te voelen in de relatie.
  2. Communiceer: Het is belangrijk om open en eerlijk te communiceren over gevoelens en emoties, zowel positief als negatief. Dit kan helpen om een veilige en vertrouwelijke relatie op te bouwen.
  3. Blijf consistent: Probeer consistent te zijn in hoe je reageert en hoe je je gedraagt, zodat je partner een duidelijk beeld heeft van wat ze kunnen verwachten.
  4. Emotionele ondersteuning: Help je partner om hun emoties te reguleren en bied emotionele ondersteuning. Dit kan het gevoel van verwarring en angst verminderen.
  5. Help met zelfzorg: Omdat je partner vaak geen gezonde coping mechanismen heeft, kan het helpen om deze persoon te ondersteunen in zelfzorg oefeningen zoals: meditatie, yoga, of sporten.

En nu verder...

Meer weten over jouw relatiedynamiek?

Snuffel lekker verder.
Gratis

Doorbreek de dynamiek van aantrekken en afstoten

Wij, Lotte en Rory hebben lang in deze dynamiek gezeten. De lessen van deze training gaan je veel moeite besparen.

Retreat? Uit de dagelijkse sleur, 100% tijd en aandacht voor jullie relatie

Wij ontzorgen en begeleiden jullie met het relatie retreat. Midden in de bossen.
© 2024 Energy Movement