gevoelens-niet-uiten

10 tips om gemakkelijker gevoelens te uiten in je relatie

Artikel uit de categorie:

”Wauw, wat is het soms lastig om je gevoelens te uiten in je relatie.’’

Ben je onzeker over je gevoelens? Durf je ze niet te uiten omdat je bang bent voor de reactie van je partner? Of wil je ze wel uiten, maar weet je niet hoe?

Dan ben je op de juiste pagina belandt. Wij delen 10 simpele tips om gemakkelijker gevoelens te uiten in je relatie. Deze tips gaan er voor zorgen dat je de brug kan bouwen van jouw binnenwereld naar de buitenwereld. Waarom wil je gevoelens uiten in je relatie? Dat vindt je hier.

De 10 tips om gemakkelijker gevoelens te uiten in je relatie:

1. Schrijf je gevoelens op

Pak een pen en papier en begin ongenuanceerd te schrijven over je gevoelens. Het maakt niet uit of je achter ieder woord staat of dat je dingen opschrijft die ‘’eigenlijk niet kunnen’’. Het gaat er om dat je volledig jezelf kunt openen. Dat doe je door je hart te luchten aan het papier. Je zult snel merken dat het oplucht. Hierna kun je ervoor kiezen om (na een tijdje) te reflecteren op dat wat je hebt opgeschreven. Misschien wil je het wel delen met een vriend of vriendin en misschien wel je partner. 

2. Ademhalen

Let op je ademhaling wanneer je gevoelens omhoog komen. Adem rustig naar je buik toe en observeer de fysieke sensaties. Door het te observeren hoef je niet opgeslokt te worden door allerlei gevoelens, maar bewaar je wat ruimte tussen je gevoelens en jou als persoon. Jij bent niet je gevoelens. Je hebt gevoelens. Daar wordt je je al snel bewust van als je met aandacht bij je ademhaling blijft. Wanneer je je gevoelens deelt met je partner of iemand anders, blijf dan bewust ademhalen. Ademhaling geeft rust en ruimte. Wat hierbij kan helpen zijn ademhalingsoefeningen die je dagelijks overal kunt toepassen. Een andere aanrader is om een ademsessie te volgen; dit kun je eventueel samen met je partner doen. Een ademsessie kan ervoor zorgen dat er veel meer gevoelens en emoties loskomen. Je voelt je daarna veel vrijer in het delen van emoties en gevoelens, plus je voelt je vaak 10 kilo lichter door alle bagage die je achterlaat. Mocht je geïnteresseerd zijn in een ademsessie, dan kun je hier een aanvraag doen. Wij begeleiden veel individuen en koppels met ademsessies.

3. Visualiseer dat je gevoelens uit aan je partner

Ga op een veilige, rustige plek zitten waar je niet gestoord wordt. Sluit je ogen en ontspan je lichaam. Neem even de tijd om in het moment te zijn. Zie je partner voor je en begin je gevoelens te delen aan hem/ haar. Hou de aandacht op je ademhaling. De gevoelens die je wil delen met je partner kun je gedachtes doen of hardop uitspreken. Door dit te visualiseren wen je al meer aan de situatie om gevoelens te uiten. Dit kan er voor zorgen dat de drempel lager wordt om daadwerkelijk je gevoelens te uiten. 

4. Praat met een vertrouwd persoon

Bespreek eens wat vaker je gevoelens met een vertrouwd persoon. Dit kan familie of een vriend(in) zijn. Als het maar iemand is waarbij je je veilig voelt. Vraag of hij/zij open staat om het over je gevoelens te hebben. Ga een stukje wandelen; lekker de natuur in of naar een andere rustgevende plek. Doordat je met een vertrouwd persoon over je gevoelens praat krijg je meer vertrouwen in jezelf. Je krijgt response van de ander en je leert je gevoelens te verwoorden. Een perfecte oefening om je voor te bereiden op de gevoelens die je wil uiten bij je partner.

gevoelens-uiten-relatie

5. Een deep dive naar het verleden

Als kind, puber en jong-volwassene heb je vaker gevoelens geuit. Misschien naar je ouders, vrienden of in een andere (liefdes)relatie. Hoe waren die ervaringen? Wat was de reactie van de ander? Heb je daar fijne herinneringen aan overgehouden of zijn er ook momenten geweest dat je werd gekwetst? Wat waren de gevolgen na die situaties? Ben je je meer gaan openen of gaan afsluiten? Wat waren de triggers? Hoe reageer je nu op zulke triggers? Dit zijn een aantal vragen die je meer inzicht geven over je verleden en waarom je met gevoelens zo omgaat zoals je nu doet. De kans is groot dat je door negatieve ervaringen vanuit een overlevingsmechanisme reageert. De vraag is: wil je dat zo blijven doen? Of kies je voor een andere weg? Bewustwording is de eerste stap naar verandering. Krijg eerst helder wat er in het verleden zich heeft afgespeeld en bespreek het met een vertrouwd persoon of je partner. Geef het tijd en ruimte. Er zal vanzelf een beweging ontstaan dat je de negatieve ervaringen omzet in waardevolle lessen voor nu. Hulp nodig? Ga naar de 10e tip.  

6. Spreek uit waar je behoeftes liggen

Voordat je je gevoelens bij je partner op tafel gooit, helpt het jullie beide om je behoeftes uit te spreken. Je kunt je partner bijvoorbeeld vragen of hij/ zij alleen maar wil luisteren naar wat je te vertellen hebt. Misschien heb je het nodig dat je partner je vasthoud of een knuffel geeft nadat jij je gevoelens hebt geuit. Wat het dan ook is, spreek je behoeftes uit. Hierin geef je je partner duidelijkheid in wat je van hem verlangt. Je partner krijgt de mogelijkheid om te kiezen of hij/ zij je in die behoeftes kan voorzien. 

gevoelens-relatie

7. Stem af op je partner

Dit zijn allemaal leuke tips die je kunnen helpen om je gevoelens te uiten bij je partner, maar afstemmen is een essentieel onderdeel (zeker als je al wat langer samen bent). 

Je partner is misschien wel iemand die heel direct is en graag naar de kern van je verhaal wil. Dan ga je niet urenlang praten over alle details van je gevoelens. Vraag jezelf dan af: wat wil ik met mijn gevoelens en wat verlang ik van mijn partner? Kom je weer terug bij tip 6. 

In het geval dat je wel een partner hebt die wel meer over gevoelens wil praten (wellicht ben jij dan juist de binnenvetter), dan kun je het eens proberen om je binnenwereld meer te openen:

  • Wanneer je het lastig vindt om je gevoelens uit te spreken. Vertel dat aan je partner.
  • Wellicht heb je allemaal gevoelens, maar weet je ook niet of je er 100% achter staat. Spreek dat uit
  • Misschien schaam je je wel voor wat je voelt of ben je onzeker over de reactie van je partner. Geef het aan.
  • Het kan zijn dat je helemaal geen zin hebt om je gevoelens uit te spreken, maar dat je diep van binnen weet dat het wel nodig is om dit aan je partner te vertellen. Ook dit: spreek het uit.

Wat je binnenwereld ook is, deel het met je partner. Dat geeft jou meer ruimte om je hart te luchten. En dit geeft jou en je partner zoveel meer begrip en inzicht wat er bij jou intern gebeurt.

Bovenstaande voorbeelden geven je richtlijnen om wat meer af te stemmen op je partner. Dit kan per partner en per situatie verschillen. Ook dit gaat om oefenen en bewustwording. Uiteindelijk zal je steeds beter kunnen afstemmen op je partner hoe je je gevoelens het beste kunt uiten. Hoe beter je leert afstemmen, hoe meer onbegrip, miscommunicatie en ruzie je jezelf en je partner bespaart.

8. Time het moment wanneer je gevoelens uit

Als je moeite hebt met het uiten van gevoelens naar je partner, dan is het nooit een goed moment (denk je). Alleen zit er beduidend verschil tussen een moment waarin je partner gestresst van het werk komt of je maakt samen een mooie zondagwandeling. Het gaat erom dat je sommige gevoelens beter kunt delen wanneer je partner echt beschikbaar is. Komt dat moment er telkens niet van? Plan dan wat ruimte in om samen met je partner te zijn. Jij kan daar de lead in pakken. Misschien vindt je het wel extra spannend om een speciaal moment in te plannen om je gevoelens te uiten… Ook dit gaat om een stukje afstemming. Kijk wat er voor jou en je partner het beste werkt. Haal adem, gebruik de andere tips. Zet kleine stapjes. 

gevoelens-uiten

9. Een creatieve oefening om je gevoelens te uiten

Geef expressie aan je gevoelens door muziek, kunst, beweging, dans, etc. Zet je gevoelens in beweging. Je kunt muziek aanzetten of muziek maken. Je kunt schilderen, tekenen, krassen of een mood-board maken. Je kunt een bokstraining nemen of gaan hardlopen. Creëer een moment waarin jij je gevoelens en emoties kunt uiten. Dit kan alleen of met anderen zijn. Misschien zelfs samen met je partner. Kies de juiste setting en zorg dat je volledig jezelf kunt zijn. Grenzeloos jezelf uiten. Wat kan dat een verademing zijn. Geen idee hoe je zoiets moet vormgeven? Wellicht kunnen wij je verder helpen.

10. Ga naar een relatiecoach of -therapeut 

Je gevoelens uiten naar je partner heb je niet in één dag onder de knie. Het vergt zeker wat oefening om telkens gevoelens te kunnen uiten. Ook omdat gevoelens over tijd veranderen. Je bent in ontwikkeling, daardoor ontwikkel je nieuwe gevoelens. Daar kun je soms niets aan doen, maar daarom is het wel belangrijk om te blijven communiceren met je partner. Als je daar tegenaan blijft lopen, dan is het fijn om naar een coach of therapeut te gaan zodat je progressie kan maken in het uiten van je gevoelens. Een relatiecoach of -therapeut kan individueel of jullie samen begeleiden bij de gevoelens waar je op vast loopt. Je leert op nieuwe manieren communiceren en versterkt de verbinding met jezelf en je partner. Afhankelijk waar je groei en.behoeftes liggen, stemt de relatiecoach of -therapeut met je af op welke gebieden hij/zij je verder zal helpen.

RE•CONNECT

Een eenvoudig en krachtig spel die jullie relatie versterkt.

Relatie-reset

De Relatie Reset

Deze online training geeft een nieuw perspectief op je relatie.

Hoe kunnen wij je helpen?

Meer kennis over relatie dynamieken

Meer weten over relatie dynamieken m.b.t. bindingsangst, communicatieproblemen en overlevingsmechanismes? Ontwikkel je relatie en snuffel lekker verder in al onze gratis content!
Gratis

Relatie Reset

Wel eens in conflict met je partner? Communicatie struggles? Voor jou hebben we een korte maar oh zo krachtige training om de verbinding te herstellen. Je voelt direct meer wederzijds begrip dan ooit tevoren.

Relatie Community

Sinds januari zijn we iets nieuws begonnen. Een community voor koppels. Met date-nights, weekendbijeenkomsten en een hele online omgeving geven we koppels een nieuwe start. Wil je je relatie ook meer tijd en aandacht geven die het verdient? Ga samen met ons het avontuur aan. Transformeer je huisgenoten-relatie weer naar echte liefde.
© 2023 Energy Movement