Bindingsangst

Veel mensen die last hebben van bindingsangst vinden het moeilijk om echt close met iemand te worden. Bindingsangst weerhoud je ervan om liefdevolle verbindingen aan te gaan. Toch zijn er veel mensen die binnen een liefdesrelatie last hebben van bindingsangst. Maar hoe weet je of jij hier last van hebt? Wat zijn de symptomen van bindingsangst? En wat kun je eraan doen om er los van te komen? In dit blog gaan we hier dieper op in.

Wat is bindingsangst?

Bindingsangst is letterlijk de angst om je te binden aan iemand. Het is het gevoel van vrijheidsverlies door het aangaan van een emotionele band of het versterken van deze band. Wanneer een relatie serieuzer wordt komt de angst om te binden naar voren. Dit uit zich doordat de stap naar meer binding wordt uitgesteld, ofwel: je noemt de relatie officieel geen relatie, of je stelt je partner niet voor aan familie en vrienden of je wilt niet samenwonen.

wat-bindingsangst

Bang om authenticiteit te verliezen

Je gaat jezelf afvragen of je nog wel je eigen leven kunt leiden en of je nog vrij genoeg bent om met andere mensen af te spreken. Met andere woorden; je bent bang om je authenticiteit te verliezen. 

Op een onbewust niveau zoek je naar redenen om maar geen relatie aan te hoeven gaan. Je wilt niet het gevoel hebben dat je ergens aan vast zit. Van binnen zou je wel die diepgang en verbinding willen ervaren die bij een relatie horen, maar de angst om je vrijheid te verliezen is sterker.

''Soms ben je niet bang om opnieuw verliefd te worden, maar wel bang om je vrijheid te verliezen’'.

Welke symptomen horen bij bindingsangst?

Bindingsangst kan zich binnen een (beginnende) relatie op verschillende manieren uiten. De volgende symptomen komen veel voor bij mensen met bindingsangst: 

  • Je hebt al geruime tijd geen relatie gehad en doet weinig serieuze pogingen iemand tegen te komen;
  • Je wordt niet snel verliefd en als je dat wel wordt dan merk je al snel dat de persoon niet ‘de ware’ is;
  • Er is altijd wel iets mis met degene met wie je aan het daten bent, je bent erg kritisch;
  • Je vindt onafhankelijkheid heel belangrijk en vindt het absoluut niet prettig als je partner zich afhankelijk gedraagt;
  • Je voelt je al snel benauwd, beklemd, opgesloten of geclaimd in een relatie;
  • Je geeft de voorkeur om met je vrienden op te trekken in plaats van met je partner;
  • Je wilt je partner liever niet te vaak zien, je wilt het rustig aan doen;
  • Uitgebreid over je gevoelens praten in een relatie is niet aan jou besteed;
  • Je kunt bij seks niet je gevoelens tonen;
  • Je voelt je niet emotioneel verbonden met je partner;
  • Je blijft twijfelen of je partner wel de ware is;
  • Je denkt liever niet te veel aan een toekomst samen;
  • Je hebt de neiging om te flirten met anderen of vreemd te gaan;
  • Je denkt regelmatig dat een ex misschien toch wel een betere partner was;
  • Door het bovenstaande heb je nog nooit echt een langdurige stabiele relatie gehad.
bindingsangst-relaties

Hoe uit bindingsangst zich in een relatie?

Heb je last van bindingsangst? Dan heb je een sterke behoefte aan veiligheid. Wanneer je je benauwd, geclaimd of opgesloten voelt in je relatie, ga je op zoek naar argumenten om onder de verbinding uit te komen. Dit kan bewust of onbewust zijn. 

Misschien herken je dit gedrag bij jezelf; je begint allerlei redenen te bedenken waarom je partner toch niet bij je past. Als je de ‘schuld’ bij je partner neerlegt, hoef je je eigen angsten niet te onderzoeken. Dit is veel te ongemakkelijk en zelfs pijnlijk. Daarnaast ben je bang om afgewezen te worden, waardoor je jouw partner eerder afwijst, zodat het niet bij jou kan gebeuren. Je doet je partner dus eigenlijk aan waar jij zo bang voor bent. 

Ondanks dat je dit gedrag vertoont, heb je altijd wel een manier om terug te gaan naar je partner en zo weer die verbinding te creëren. Dat deze optie er is geeft vertrouwen en veiligheid om de binding aan te gaan, omdat je jezelf altijd weer terug kunt trekken. Heb je het gevoel dat deze vrijheid er niet is, dan raak je in paniek. Je bent dan wel fysiek aanwezig, maar vanuit zelfbescherming verbind je je niet.

Hoe ontstaat bindingsangst?

Wanneer je bindingsangst hebt, vind je binding heel spannend. Er zijn verschillende manieren waarop bindingsangst kan ontstaan. Vaak ontstaat het al in de vroege jeugd. Mensen die last hebben van bindingsangst zijn vanuit de ouders of opvoeders gewend dat er een emotionele afstand was. Er werd niet over gevoelens gepraat of wanneer je dit probeerde, werd het afgewezen. Op latere leeftijd voelt dit als vertrouwd. 

Goed om te weten is dat de angst niet altijd ontstaat vanuit grote vormen van afwijzing of pijn zoals mishandeling, seksueel misbruik en geweld. Ook de subtielere beschadigingen kunnen leiden tot bindingsangst, denk aan: uitgelachen of genegeerd worden en afwijzing. Vaak is liefde voorwaardelijk geweest voor het kind en heeft altijd iets moeten doen om liefde te krijgen.

Onveilige hechtingsstijl

Heb je als kind veel emotionele afstand gevoeld, dan kun je een vermijdende hechtingsstijl ontwikkelen. Dit gaat vaak onbewust. Heb je geen liefdesrelatie, dan is er niets aan de hand, maar zodra je gaat daten of een relatie aangaat wordt de bindingsangst geactiveerd. Als er iemand dicht bij je komt, roept dit (oude) gevoelens op van afwijzing. Hierdoor heb je het gevoel geen controle te hebben en word je overweldigd door behoefte aan vrijheid en ruimte.

Andere oorzaken van bindingsangst

Naast emotionele afstand in de jeugd zijn er nog meer redenen waardoor bindingsangst kan ontstaan: het overlijden van een ouder, plotseling verlaten worden door een partner, een lange ziekenhuisopname als klein kind of gepest worden. 

Je leert in al deze situaties onbewust dat wanneer je iemand emotioneel dicht bij je laat komen dat dit kan leiden tot emotionele afstand en afwijzing.

bindingsangst-verlatingsangst

Wat is het verschil tussen bindingsangst en verlatingsangst?

De tegenhanger van bindingsangst is verlatingsangst. Als je last hebt van verlatingsangst doe je er alles aan om ervoor te zorgen dat je de emotionele verbinding niet verliest. In een relatie zorgt dit ervoor dat degene met verlatingsangst altijd de bevestiging nodig heeft dat de partner niet vertrekt. 

De angst om alleen te zijn is zo groot, dat degene met verlatingsangst ontzettend veel energie, tijd en aandacht in de relatie stopt, zelfs als de relatie slecht is. Symptomen van verlatingsangst zijn onder andere:

  • Je kunt niet goed alleen zijn en wil continu contact hebben met je partner:
  • Je kunt niet goed voor jezelf zorgen en stelt je afhankelijk op;
  • Je hebt de overtuiging dat je je partner nodig hebt;
  • Je hebt veel aandacht nodig en claimt je partner;
  • Je verliest je eigen behoeften uit het oog;
  • Je bent snel jaloers;
  • Je voelt je onzeker en hebt een gevoel van minderwaardigheid. 

Als je last hebt van bindingsangst gaat het nog een stapje verder. Je bent zo bang om de emotionele verbinding te verliezen dat je überhaupt geen verbinding aangaat. Op deze manier zal er nooit een situatie kunnen ontstaan waarin iemand je kan afwijzen of verlaten. 

Mensen met bindingsangst hebben vaak kortstondige relaties of gaan helemaal geen liefdesrelaties aan. Als er toch sprake is van een relatie, dan zal de persoon er alles aan doen om emotionele afstand te houden. Symptomen van bindingsangst zijn:

  • Je hebt veel behoefte aan vrijheid en autonomie;
  • Je hebt weinig ervaring met langdurige relaties;
  • Je twijfelt snel aan de relatie en bent erg kritisch;
  • Je hebt moeite met het aangeven van je eigen behoeften;
  • Je creëert afstand door het uitlokken van ruzies.

Hoe los je bindingsangst op?

Zit je in een relatie en wil je jouw bindingsangst oplossen? Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

1. Luister naar je gevoel

Het is heel belangrijk dat jij je veilig voelt bij je partner. Daarom is het belangrijk om je intuïtie te volgen. Luister naar je hart zodat je weet dat het veilig is om jezelf open te stellen voor je partner.

2. Leer communiceren

Communicatie is cruciaal in een relatie. Dat klinkt makkelijker dan het is, want goede communicatie is een uitdaging wanneer je getriggerd wordt. In de praktijk zien we bijvoorbeeld dat:

  • Jij en/of je partner elkaar van alles verwijten;
  • Jij en/of je partner het lastig vinden om over gevoelens te praten;
  • Jij je niet veilig genoeg voelt om je te uiten bij je partner;
  • Jij en/of je partner makkelijk in de verdediging schieten in gesprekken;

Communiceren is één van de belangrijkste dingen in een relatie. Wanneer je niet duidelijk bent over je gevoelens dan weet je nooit waar je aan toe bent. 

3. Triggers leren herkennen

Het is belangrijk dat je leert te herkennen welke triggers jouw bindingsangst triggeren. Op het moment dat je weet dat je getriggerd wordt kun je ook ingrijpen en anders handelen. Het helpt wanneer je dit met je partner bespreekt. Dit zorgt ervoor dat je partner ook begrijpt wat er gebeurt.

binding-relatie

4. Accepteer je angst

Bewust worden dat je last hebt van bindingsangst is een eerste belangrijke stap, maar acceptatie is minstens zo belangrijk. Accepteer dat je je kwetsbaar op moet stellen als je een relatie aangaat en dat je niet weet wat de toekomst zal brengen.

5. Aan de slag met een coach

Herken jij je in de dynamiek van bindingsangst? Je kunt met een coach aan de slag om te kijken naar de angsten en patronen die hieronder zitten.

 

Conclusie bindingsangst​

Bindingsangst ontstaat in de meeste gevallen in de vroege jeugd. Heb je als kind nooit je gevoelens kunnen uiten? Was er geen ruimte voor emoties? Of voelde je een emotionele afstand vanuit je ouders? Dan is de kans groot dat je op latere leeftijd bindingsangst ontwikkelt; bij het aangaan van een relatie komen de oude angstgevoelens weer op van afwijzing. 

Om dit te voorkomen verbreek je de relatie na korte tijd of ga je geen relaties aan. Je kunt bindingsangst oplossen door goed naar je eigen gevoel te luisteren en door altijd eerlijk en open te communiceren met je partner. Accepteer dat je last hebt van bindingsangst en leef in het nu.

Kunnen wij je helpen?

Heeft dit blog je aan het denken gezet? Of zoek je hulp hoe je beter met jouw/ jullie bindingsangst en verlatingsangst om kunt gaan? Contact ons via mailInstagram of plan eenvoudig een 1:1 call in met Lotte. Wij helpen je graag verder.

Meer blogs over bindingsangst

In deze categorie leer je van alles over bindingsangst. Bindingsangst van jezelf of van je partner. In beide gevallen gaan deze artikelen je vooral helpen door de kennis in de praktijk toe te passen.

Andere artikelen

© 2023 Energy Movement